آراد تویز
خانه / آموزش / نقش بازی در رشد کودکان

نقش بازی در رشد کودکان

به راستی نقش بازی در رشد کودکان چیست؟ آیا بازی موجب افزایش کمی و کیفی رشد کودکان می گردد؟ بازی رشد کودک در چه زمینه‌هایی را افزایش می دهد؟

سؤالات بالا، ذهن بسیاری از والدین را درگیر خود کرده‌اند. در مقاله پیش رو، به نقش بازی در رشد کودکان پرداخته می شود. امید است که این نوشته پاسخ برخی از سؤالات شما باشدذ.

تفاوت کودکان در میزان رشد در بازی‌ها

بازی فکری

گاهی تفاوت بازی کودکان موجب نگرانی والدین می گردد. والدینی که نگران فرزندان خود هستند، با خود می اندیشند که آیا فرزند من مشکلی دارد؟ چرا نمی تواند به خوبی دیگران بازی کند؟

یکی از نکات مهمی که در مورد بازی کودکان باید بدانیم این است که کودکان باهم متفاوتند.هنگامی که بازی های آنها را مشاهده می کنید این را می فهمید. مشاهده می کنید بین بچه هایی که تقریبا هم سن وسال هستند نیز تفاوت هایی وجود دارد.

خوب بازی کردن در کودگی و یا بد بازی کردن، تا حدودی استعدادهای کودک در آن زمینه را نشان می دهد. التبه این موضوع همیشه صحیح نیست. این موضوع مخصوصاً در زمان شروع یک مهارت مهمتر است. معنای سخن این است که بسیاری از استعدادهای یک رشته، آن را کمی دیرتر از هم سن و سالهای خود یاد می گیرند. به طور مثال ممکن است کودکی که اصلا نمی تواند توپ پرت کند در آینده بتواند بهتر از هر کسی با توپ بازی کند.

این یک مسیر عمومی از رشد کودک است که بچه ها آن را دنبال می کنند. در حالی که سرعت رشد آن ها مثل هم پیش نمی رود. مدت سينه خيز رفتن بسیاری از نوزادان طولانی می شود. در حالی که سایر نوزادان ممکن است بدون اینکه مدت سينه خيز آن ها طولانی شود بایستند و راه بیفتند.

حتی دوقلوها در موقعیت های مختلف به شیوه های متفاوت عمل می کنند. فهمیدن تفاوت های فردی درسرعت و نحوه رشد کودکان یکی از اصول مهم رشد به شمار می رود.

نقش بازی در رشد کودکان از جنبه های مختلف

بازی فکری

می توان گفت، بازی از چهار جنبه مختلف بر رشد کودکان اثر دارد:

  1. نقش بازی در رشد جسمانی
  2. نقش بازی در رشد ذهني، فکری و هوش
  3. نقش بازی در رشد اجتماعی
  4. نقش بازی در رشد عاطفی

بازی و رشد جسمانی کودکان

نقش بازی در رشد جسمانی کودک بر کسی پوشیده نیست. همانگونه که ورزش موجب رشد جسمانی می گردد، بازی نیز همین اثر را دارد. بازیهای جسمی بیشترین اثر را در رشد جسمانی کودکان دارند.

هنگام بازی بچه ها یاد می گیرند از ماهیچه های خود استفاده کنند. وقتی بازی های حرکتی ماهیچه های درشت بدن را به حرکت می اندازد، ماهیچه های کوچک نیز به کار می افتند.

ماهیچه های بزرگ مانند بازو ها و ماهیچه های ران قوی تر می شوند.مایچه ها بهتر کار می کنند، در نتیجه کودکان بهتر می توانند بدوند، جست وخیز کنند و از جایی بالا بروند.

وقتی ماهیچه های کوچک در انگشتان دست و پای کودک بیشتر تحت کنترلش در می آید می تواند از تمام دستش به خوبی استفاده کند.این کودکان می توانند در سن ۴ سالگی به راحتی قطعات ریز را جمع آوری نمایند.

هماهنگی و تعادل نیز با پیاده روی روی لبه پیاده روها، بالا رفتن از درختان و جاهای بلند، له کردن پای همدیگر در بازی لی لی به وجود می آید.

افزایش هماهنگی جسمانی

یکی از اثرات بازی افزایش هماهنگی می باشد. هماهنگی بدین معنی است که قسمتی از بدن با قسمتهای دیگر آن با هم کار کنند. این همکاری باید به طور موزون بوده و یک فعالیت را شکل دهد.

هماهنگی، از جمله رشدهایی است که هم فکری و هم جسمی محسوب می گردد. افزایش این قابلیت موجب شکفتن استعدادها شده و فرد را در آینده موفق می گرداند.

سختی و آسانی بازیها

انتخاب درجه سختی بازی، بسیار مهم است و موجب افزایش اثر بازی در رشد کودکان می گردد.

بازی ها و سرگرمی ها باید تاحدی مشکل باشند که کودک را به چالش وادار نمایند. سادگی آنها تا اندازه ای توصیه می شود که از شکست آنها جلوگیری نماید. نگذارد محرومیت در انجام یک فعالیت، طولانی شود.

بچه ها از اسباب بازی ها و سرگرمی هایی که بسیار آسان هستند خسته می شوند. چالش در انجام بعضی از فعالیت ها یک مسأله را به وجود می آورد. به طور مثال قسمتی از یک پازل و ساختن و دوباره سازی بعضی از اشیاء به رشد کودکان منجر می شود.

افزایش رشد جسمانی در اثر بازی

کودکان انرژی زیادی دارند، بنابراین باید به آن ها فرصت بیشتری بدهیم تا انرژی شان به مصرف برسد. در این صورت آنها بهتر به  رشد خود ادامه می دهند.

در هر مقطع سنی هماهنگی حرکتی بستگی به تجربه بازی دارد. بنابراین اگر آنها شانس کافی برای انجام نقاشی و طراحی نداشته باشند به اندازه کودکانی که تجربه چنین بازی هایی را داشته اند پیشرفت نخواهند کرد.

موقعی که کودکان راه رفتن را یاد می گیرند، تمایل دارند اشیاء را در سراسر اتاق جا به جا کنند. همچنین آن ها مشتاقند که یخ را درلیوان لمس کرده و مزه سوپ را بچشند.

کودکان پیش دبستانی از چکش چوبی استفاده می کنند تا یک میخ چوبی را بکوبند. سوار سه چرخه می شوند. از بلندی ها بالا می روند. آن ها یک  پازل به هم ریخته را برداشته و به کمک هم آن را می سازند.

در حین چنین فعالیت هایی آن ها یاد می گیرند چگونه از انگشتانشان استفاده کنند که در رشد آن ها بسیار موثر است.

کودکان در سنین مدرسه به  بازی و رشد خود ادامه می دهند.  کودکان  ۷-۶ ساله از پاستل و قیچی استفاده می کنند. آنها مهارت های رنگ شناسی و برش زدن کاغذ را یاد می گیرند.

در ۸ و ۹ سالگی می توانند با چوب به یک توپ ضربه بزنند، دوچرخه برانند.از روی طناب بپرند و بولینگ بازی کنند.

بازی و رشد ذهنی کودکان

بازی فکری

پرورش عقل، هوش، فکر و به طور کلی رشد ذهنی، یکی از جنبه های مهم رشد کودکان است. یکی از نقشهای مهم بازی، کمک به رشد ذهنی کودکان می باشد.

کودکان در هنگام بازی، یاد می گیرند که از فکرشان استفاده کنند. آنها هنگام بازی از حواس خود استفاده می کنند. به وسیله چشیدن، جویدن، دیدن، حس کردن و شنیدن چیزهای مختلف، رنگ ها، اندازه ها، ترتیب و چیدمان، وزن و… را یاد می گیرند.

این گونه مواجهه در مراحل پایین تر منجر به بالا رفتن مهارت های استدلال و منطق برای سنین بالاتر می شود.

همه بازیها به نحوی موجب افزایش فدرت ذهنی می گردند. در واقع عقل سالم در بدن سالم است. با این وجود، بازیهای ذهنی و فکری به طور خاص، سبب تقویت ذهن می گردند. کودکان در خلال بازی های فکری و ذهنی تجربه های زیادی به دست می آورند. آن ها کشف می کند بوی تعفن نامطبوع است. می فهمند بسیاری از اسباب بازی ها پرتحرک تر از دیگران است.

آن ها نام رنگ ها را یاد گرفته و بعضی از چیزهایی که به آن ها آسیب می رساند را شناسایی می کنند. کودکان نحوه الگو برداری از رفتار دیگران و مشارکت در فعالیت ها را می آموزند.

آن ها دوست دارند به شدت درباره کارهایی که انجام می دهند فکر کنند. از عقاید شخصی خود خارج شوند. آن ها می توانند به حل مسئله بپردازند.

به وسیله بلوکه های متعددی که دارند سازه ای بلند به وجود آورند. قطعات پازل را در مکان خود درست می چینند. لباس های عروسک را در آورده و می پوشانند.

این گونه فعالیت ها که حل مسئله می باشد برای کودکان خوشایند است. این مسائل به هماهنگی ذهن و بدن منجر می شود که کودک می تواند یک فعالیت را به پایان برساند.

تصورات خلاقانه کودکان هنگامی که آنها با اشیاء مختلفی که وسایل متعدد را به وجود می آورد آشنا می شوند به راه می افتد.

یک کودک تصمیم می گیرد با وسایلی مانند بلوک ها، ماسه، کاغذ، آب، جعبه ها، رنگها، مداد رنگی ها، خمیر و آلات ریتمیک چه می تواند بسازد؟

ملزومات مغازه داری را فراهم می کند. لباسی برای پوشیدن عروسک تهیه می کند.

واقعیت جالب این است که آماده کردن کودکان برای بهره مندی از خلاقیت با انجام دادن بعضی از کارها به سادگی به وجود می آید.

بازی و رشد اجتماعی کودکان

بازی کودکان

یکی از جنبه های بسیار مهم رشد کودکان، رشد اجتماعی است. این جنبه از رشد کودکان در بازیهای گروهی شک گرفته و تقویت می گردد.

نحوه برقراری ارتباط بین کودک با دیگران را  رشد اجتماعی می گویند.

هر کسی که در زمینه بازی های کودکان مطالعه کرده باشد می داند که بچه ها با توجه به سنشان به روش های متفاوتی با دیگران رابطه برقرار می کنند.

رشد اجتماعی کودک در باطی پیشرفت می نماید. مراحل مختلفی در زندگی کودک می توان مشخص کرد که بر بازیها تأثیرگزار است:

 ۱ـ بازی های نوزادی

اغلب بازی نوزادان با والدین و سایر اعضای خانواده است. نوزادان این بازی ها و احساس خوشی را که از طریق آن به دست می آورند را دوست دارند.
شما می توانید برای نوزادان آواز بخوانید، دستشان را حرکت بدهید، پاهایشان را به هم بزنید و شکمشان را با دهان قلقلک بدهید.
آن ها مشتاقانه می خندند و قهقهه می زنند.
موقعی که نوازد کمی بزرگتر می شود، بازی های ساده مانند در آوردن صدای حیوانات برایش جالب است.
نوزادان دوست دارند احساسات خوشی که به وسیله صحبت کردن با آنها به وجود می آید ادامه پیدا کند.

۲ـ بازی های کودکان نوپا

کودکان نوپا دوست دارند به تنهایی بازی کنند. به همین دلیل به این بازیها، بازیهای انفرادی هم می گویند.
در این سن هرچند آن ها ممکن است دور کودکان هم سن و سال خود بچرخند و راه بروند ولی دوست دارند به تنهایی بازی کنند.
در حدود ۲٫۵ سالگی آن ها شروع به برقراری ارتباط با هم سن و سالان خود از طریق لمس کردن و صحبت با آن ها می کنند.

۳ـ بازیهای سنین قبل از دبستان

بچه هایی که در سنین قبل از دبستان هستند، جند نوع بازی انجام می دهند:

الف‌ـ بازی های موازی

بازیهای موازی در سنین قبل از دبستان انجام می گیرد. دراین سنین کودکان تمایل دارند که باهم باشند ولی تعامل بین آنها محدود است.
آن ها پهلو به پهلوی هم می دوند، به همدیگر گوش می دهند، همدیگر را تماشا می کنند .
بعضی از اوقات ممکن است بر سر اسباب بازی هایشان با هم بجنگند.

ب‌ـ بازی های اشتراکی

این بازیها گروهی دیگر از بازیهای کودکان قبل از دبستان می باشند.در این سنين کودکان هنوز به خود مشغولند.
اغلب کودکان فعالیت های دیگر کودکان را تقلید می کند ولی آن ها با همدیگر تعامل زیادی انجام نمی دهند.

ج‌ـ بازی های مشارکتی

هنگامی که مهارت های صحبت کردن و گوش دادن رشد می یابد کودکان می توانند جامعه پذیر شوند.
آن ها برنامه ریزی می کنند و کارهایی که می خواهند انجام دهند را به هم می گویند. فعالیت هایی که انجام می دهند در پاسخ به کارهایی است که دیگران انجام می دهند.
کودکان از طریق وانمودسازی دست به یک بازی خانگی مثل بازی «پدر و مادر» می زنند و سعی می کنند از ارتباط اولیه شان خارج شوند.

۴ـ بازی های پایانی

با ورود بچه ها به مدرسه، بازیهای پایانی شکل می گیرند. بچه ها در سنین مدرسه توسط نقش و محدوده زمانی که دارند به بازی ها ساختار می دهند.
در هنگام بازی از هم انتظار دارند که بی طرفانه و زیبا بازی کنند.
آن ها طرف هایشان را مشخص کرده و تیم تشکیل می دهند و بدین ترتیب با هم معاشرت می کنند.

بعضی از بازی ها به کودک یاد می دهند چگونه با دیگران دوست شود و از بودن در جمع بهره ببرد.
بازی های تقویت مهارت های اجتماعی کودک را قادر می سازد با دیگران همکاری کند، نیازهایش را برآورده سازد، با دیگران ارتباط موثر برقرار کند، تفریح کند و خوش بگذراند.
هر چه کودک بیشتر با دیگران ارتباط داشته باشد، مهارت های اجتماعی وی بهتر رشد خواهد کرد.
مهارت های اجتماعی برای شاد زیستن در خانواده، دوست پیدا کردن و رفتن به مهد کودک و مدرسه بسیار ضروری هستند.
کودکانی که مهارت های اجتماعی بهتری دارند در بین جمع از محبوبیت بیشتری برخوردارند و کمتر سر خورده می شوند.

بازی و رشد عاطفی کودکان

بازی کودکان
  • یکی از جنبه‌های مهم رشد، رشد عاطفی است. بازی می تواند این جنبه از رشد کودکان را تقویت نماید:
  • نقاشی، طراحی و موسیقی به کودکان کمک می کند خودشان را ابراز نمایند.
  • بازی به کودکان کمک می کند که احساس بهتری داشته باشند. یاد می گیرند که اعمال وحرکتشان را کنترل کنند.
  • آن ها وقتی که یاد می گیرند از زیبایی رنگ ها، ریتم آهنگ ها، بازی با عروسک ها، حیوانات پارچه ای و ابزار نجاری لذت ببرند خوشحال می شوند.
  • همچنین بازی به آنها کمک می کند تا گرسنگی و تشنگی شان را ابراز کنند.
  • آن ها اغلب احساسات و عواطفی را که نمی توانند در زندگی روزمره شان نشان بدهند از طریق بازی ابراز می کنند.
  • کودکان در بازی های خلاق بدون هیچ گونه هراسی ابراز امیدواری می کنند.
  • هنگامی که آن ها تشویق می شوند زندگی روزمره شان راتعریف کنند یا تصویری را بکشند، می توانند بر احساساتشان غلبه کنند.
  • دنیای درونی خودشان را بسازند.
  • آن ها بہتر قادر می شوند که به آرزوها و رؤیا هایشان بپردازند.

آراد تویز مناسبترین مرکز آموزش و فروش اسباب بازی و بازی فکری

فروش بازی فکری کودکان

این مرکز جایی است که بازی باکیفیت و ضمانت شده ارائه می کند.

قیمتها، نسبت به کیفیت بازی، مناسب و منصفانه است.

سفارش به سرعت آماده و ارسال می گردد.

آراد تویز ارائه کننده:

بازی چشمک در سراسر کشور، بازی دست چین در سراسر کشور، توزیع انواع بازی فکری در سراسر کشور، آموزش مسائل مختلف در بازی کودکان

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
عباس فروزنده
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09120000000
شماره تلفن ثابت: 02100000000
شماره فاکس: 02100000000
آدرس کانال: ID@
پست الکترونیکی: mail@yahoo.com

مطلب پیشنهادی

خرید بازی فکری جدید برای کودکان

بیشتر بچه‌ها تنها بازی نمی کنند

در این نوشته بررسی می کنیم که پرا بیشتر بچه ها تنها بازی نمی کنند؟ …